Mindegyik játék megtanítja valamire a gyermeket, az egyik arra, hogy kooperatív legyen, a másik a stratégiai gondolkodásra, a harmadik az ellenfelek gondolatainak kifürkészésére. Az oktató társasjátékok úgy vannak kialakítva, hogy egy bizonyos tudás megszerzésére, illetve felhasználására ösztönözze a játékosokat, ezért jól meghatározott és specifikus területekre vannak kifejlesztve.
Ilyenek lehetnek az idegen nyelvet gyakoroltató szókirakó, vagy a számok felismerését oktató, esetleg az általános intelligenciát felhasználó társasjátékok. Itt a konkrét megszerzett tudás az, ami összecsap. Attól függően, hogy mennyire elmélyült a tudásuk egyik vagy másik területen, annál valószínűbb a játék megnyerésének az esélye.
Ebből kifolyólag, érdemes olyan játékostársakat választani az oktató társasjátékok szereplőihez, akik viszonylag ugyanazzal a tudással rendelkeznek, így az izgalom és a nyerési motiváció még nagyobb. Az is fontos, hogy az oktató társasjátékok úgy legyenek kiválasztva a résztvevők számára, hogy az egy bizonyos fokú kihívást is jelentsen nekik, mivel csak így lesz igazán élvezhető a játék.